Galimybė visos Lietuvos tėvams gauti profesionalią psichologo pagalbą atsirado prieš 2-ejus metus, startavus „Tėvų linijai“. Paskambinus nemokamu numeriu 8 800 900 12, su psichologu galima konsultuotis įvairiais vaikų auklėjimo klausimais.
Pailginus darbo laiką, suteikiama kelis kartus daugiau konsultacijų
„Vos Paramos vaikams centro specialistams pradėjus teikti konsultacijas tėvams telefonu, buvo juntamas didelis tokios pagalbos poreikis. Tačiau trumpas linijos darbo laikas (vos 4 val. per dieną) ribojo galimybes prisiskambinti kiekvienam norinčiam. Pailginus psichologų budėjimo laiką iki 10 val., pagalbos sulaukia kelis kartus daugiau tėvų“, – pastebi „Tėvų linijos“ vadovė, psichologė Jūratė Baltuškienė.
Pirmaisiais „Tėvų linijos“ darbo mėnesiais buvo atsiliepiama į 22 proc. skambučių, dabar – į 43 proc. Per 2-ejus metus psichologai atsiliepė į 2 440 skambučių. Iš viso skambinta daugiau kaip 7 300 kartų. Vidutiniškai iš 10 skambinančiųjų patarimo kreipiasi 8 mamos, 1 tėtis ir 1 kitas šeimos narys (senelis, močiutė, giminaitis) ar su vaikais dirbantis specialistas.
Dalis skambinančiųjų pokalbio metu prisipažįsta, kad anksčiau nedrįso kreiptis, nes nerimavo, ar asmeniniai duomenys nebus perduoti įvairioms institucijoms. Įsitikinę, kad konsultacijos yra anominės ir nereikia nurodyti nei gyvenamosios vietos ar ugdymo įstaigos, kurią lanko vaikas, nei prisistatyti, tėvai kreipiasi po kelis kartus.
Daug skambučių – dėl vaikų patiriamos įtampos mokykloje
„Tėvus dažniausiai neramina vaikų neklusnumas ir stiprių emocijų proveržiai. Paskambinę sako, kad vaikas neklauso, prieštarauja, nesilaiko taisyklių, sunku su juo susitarti arba supykęs mušasi, šaukia, verkia, mėto daiktus. Daug skambučių sulaukiam dėl vaikų patiriamos įtampos mokykloje: vaikai vengia atlikti namų darbus, nenori eiti į mokyklą, patiria patyčias, jaučiasi pervargę. Tėvai nerimauja dėl sudėtingų mokytojo ir vaiko santykių, įtampą keliančių mokyklos reikalavimų, kad sūnus ar dukra praranda motyvaciją mokytis ir pan.“, – sako J.Baltuškienė.
Dažnai prašoma patarti, kaip elgtis konkrečiose situacijose. Pavyzdžiui, darželinukas nedraugiškai elgiasi su neseniai gimusiu broliu, sunku adaptuotis darželyje ar 1-oje klasėje, pradinukas nenori lankyti jokio būrelio, 13-metis grįžo namo apsvaigęs nuo alkoholio, paauglys visą savaitgalį sėdi užsidaręs savo kambaryje, vaikas staiga tapo viskam apatiškas.
Pokalbis „Tėvų linijoje“ nėra ribojamas griežtų laiko rėmų, todėl galima aptarti daug tam tikros situacijos ar vaiko elgesiui būdingų detalių ir pateikti labai konkrečių rekomendacijų, kaip suaugusiems derėtų elgtis, kaip reaguoti ar bendrauti.
Psichologai tėvams padeda nusiraminti
Tėvai skambina ne tik tada, kai nežino, kaip reikėtų tinkamai pasielgti vis pasikartojančioje situacijoje, bet ir apimti nerimo, kad nebesusikalba su savo vaiku ar kai, atrodo, kad sūnus ar dukra tyčia juos kasdien veda iš proto. Taip pat, kai tuo metu yra stipriai supykę ir jaučia, kad gali nesusivaldę pakelti balsą ar ranką.
„Tokiais atvejais dažniausiai pakanka padėti nusiraminti, paaiškinti, kodėl vaikas šiame amžiuje būtent taip elgiasi ir tėvai supranta, kaip toliau bendrauti. „Tėvų linijos“ psichologai padeda suprasti, kad nei vienas nesame idealus ir nereikia siekti tapti tokiu tėčiu ar mama. Nereikia ir kaltinti savęs, kad staiga tapote blogu tėvu ar mama. Svarbu, stengtis suprasti savo bei vaiko elgesio priežastis ir nekartoti netinkamų reakcijų“, – pabrėžia Paramos vaikams centre veikiančios „Tėvų linijos“ vadovė.