Paskelbta: 2020 04 30

Naujas ritualas: reguliarūs susitikimai ir žaidimai internetu su giminaičiu

Ne vieną savaitę besitęsiant fizinių kontaktų ir susitikimų tiek su draugais, tiek su giminaičiais ribojimams, daugeliui vaikų ir paauglių stiprėja vienišumo jausmas. Net jeigu anksčiau bendravimas su seneliais, krikšto tėvais, kartu nebegyvenančiais vyresniaisiais broliais ar sesėmis nebuvo itin dažnas, dabar vaikai giminaičių gali labiau ilgėtis.

„Kviečiame visus suaugusius rasti laiko savo užimtose dienotvarkėse ir paskambinti video skambučiu giminės vaikams. Natūralu, kad temos pokalbiams gali greitai išsekti, todėl rekomenduojame įvairių veiklų ir žaidimų, skirtų žaisti internetu“, – sako savanoriškos mentorystės programos „Big Brothers Big Sisters“ vadovė, psichologė Jūratė Baltuškienė.

Vaikai ne visada pirmi parodys iniciatyvą pokalbiui, nes gali manyti, kad suaugusieji bus užsiėmę, nenorės sutrukdyti, o gal ir nežinos, ko paklausti, ar nuo ko pradėti pokalbį, bet sulaukę video skambučio iš šeimos suaugusiojo, tikrai tai įvertins ir apsidžiaugs.

„Galima net sukurti naują ritualą ir susikambinti reguliariai: kas vakarą 15 minučių, kelis kartus per savaitę pusvalandžiui ar skirti laiko valandą kartą savaitėje“, – pataria J.Baltuškienė.

Toks bendravimas sustiprins tarpusavio ryšį, nuramins vaikus ir paauglius, kad santykiuose niekas nepasikeitė, ugdys įprotį išlaikyti bendravimą su toliau gyvenančiais artimaisiais.

 

REKOMENDUOJAMOS VEIKLOS IR ŽAIDIMAI  

Laivų mūšis

Amžius: įvairaus amžiaus vaikams

Šį žaidimą galima žaisti įvairiai: patiems nusipiešti lenteles ant popieriaus arba žaisti, naudojant programėlę. Ją rasite čia: http://en.battleship-game.org/id82087969

 

Origami

Amžius: įvairaus amžiaus vaikams

Užsiėmimui reikia tik popieriaus ir kantrybės. Tai ne tik smagus laiko praleidimas, bet ir puiki  dovana draugui ar šeimos nariui. Instrukcijos ir pavyzdžiai:

https://www.youtube.com/watch?v=cZdO2e8K29o

https://www.youtube.com/watch?v=Z2JnMBQFa6Y

 

Šachmatai

Amžius: įvairaus amžiaus vaikams

Užsiregistravus šiame tinklapyje galima žaistu su draugais: https://www.chess.com/

 

Kelionės

Amžius: įvairaus amžiaus vaikams

Užsiregistravus šiame tiklapyje galima su draugu nagrinėti pasaulį, keliauti po įvairias pasaulio šalis: https://www.geoguessr.com/

 

Žaidimų platformos

Amžius: nuo 7 metų

Įvairūs žaidimai (šaškės, kortos, laivų mūšis ir kt.), skirti žaisti dviems nuotoliniu būdu:

https://lt.boardgamearena.com/

https://www.yucata.de/en/GameInfoList

 

7 spėjimai arba Spėlionė

Amžius: nuo 7 metų

Žaidimui reikia polieriaus ir rašiklio bei dviejų arba daugiau žaidėjų. Vienas žaidėjas sugalvoja žodį, o kiti bando jį atspėti spėliodami raides.

Jei spėjama raidė yra spėjamame žodyje, tai žodžio sugalvotojas tą raidę parašo visose pozicijose, kuriose yra ta raidė tam sugalvotame žodyje. Jei spėjamos raidės nėra spėjamajame žodyje, tai žodžio sugalvotojas nupiešia brūkšnelį šalia lapo. Tikslas atspėti žodį nesurinkus 7 brūkšnelių. Priklausomai nuo vaiko amžiaus, galima prieš pradedant susitarti ir kitokį (didesnį ar mažesnį) brūkšnelių skaičių.

 

Lagaminas

Amžius: įvairaus amžiaus vaikams

Tai atminties žaidimas, kai žaidėjams tenka kartoti vis ilgesnį daiktų, kuriuos susikrauna keliaudami į egzotišką šalį, sąrašą. Pirmasis žaidėjas sako: „Susikroviau lagaminą, įsidėjau…“, antrasis tęsia: „Susikroviau lagaminą, įsidėjau trylika batų raištelių, unitazo dangtį su mėlynomis žuvytėmis ir sidabrinį mobilųjį telefoną su 10 megabaitų atminties.“ Žaidimas tęsiasi tol, kol kas nors pamiršta seką.

 

Telegrafas

Amžius: nuo 10 metų

Priemonės: lapas, rašiklis

Kiekvienas žaidėjas pasako bet kokią abėcėlės raidę, kad susidarytų dvylika, pvz., D, T, A, L, I, Ž, P, S, T, P, K, B. Tada kiekvienas turi 15 minučių sukurti telegramą, kurios kiekvienas žodis prasideda raide iš išvardinto raidžių sąrašo. Telegrama gali skambėti taip: „Dėdė turi atvažiuoti laiku. Ir žirafą pasiima. Sutikite terminale pilnomis kišenėmis bulvių“.

 

Kategorijos

Amžius: nuo 7 metų

Priemonės: lapas, rašiklis, knyga ar laikraštis

Žaidėjai susirašo kategorijų sąrašą: Žuvis, Gėlė, Valgomas daiktas, Miestas, Gyvūnas, Šalis, Upė, Vardas,  Įžymus žmogus. Po to pieštuku aklai duriama į knygos ar laikraščio puslapį. Prie kiekvienos kategorijos reikia parašyti žodį iš tos raidės, į kurią pataikė pieštuko galas, pvz., jeigu raidė Š: šamas, šalpusnis, šiupinys, Šiauliai, šeškas, Škotija, Šešupė, Šarūnas, Švitrigailė, Šulija.

 

Kaskada

Amžius: nuo 10 metų

Priemonės: lapas, rašiklis

Visi užrašo vieną sutartą žodį iš penkių, šešių ar septynių raidžių. Po juo rašo kitą, pakeitę tik vieną pirmojo žodžio raidę, pvz., Laimė Laumė Laukė Kaukė Šaukė Raukė Raudė Rauda Raida Raina Daina Kaina Kaita Maita Malta Balta Šalta ir t. t. Laimi tas, kuris per nustatytą laiko tarpą surašo ilgiausią žodžių kaskadą. Žodžiai joje negali kartotis.

 

Anagramos

Amžius: nuo 10 metų

Priemonės: lapas, rašiklis

Pasirenkama kokia nors tema, pvz., dainininkai, gyvūnai, šalys ar automobiliai. Kiekvienam žaidėjui įteikiamas sąrašas su 10 tos kategorijos žodžių, kurių raidės sumaišytos (jei galyvauja du žaidėjai, gali sugalvoti žodžius ir parašyti jų raides sumaišyta tvarka vienas kitam). Per dešimt minučių (gali būti ir daugiau, kaip susitarsite) žaidėjai turi iššifruoti kuo daugiau anagramų. Tarkim, pasirinkta gyvūnų tema. Anagramų sąrašas gali būti toks: ėtbi, kulaatkas, taišv, yslko, žždebinėo, umpa, iasndle, alkoa, eešyrs, aėygvt. Perskaitę anagramas gauname – bitė, kalakutas, višta, lokys, beždžionė, puma, delinas, koala, ešerys, gyvatė. Jaunesniems žaidėjams reikėtų parinkti keturių raidžių žodžius.

 

Poetas

Amžius: nuo 10 metų

Priemonės: lapas, rašiklis

Kiekvienas žaidėjas užrašo tris žodžius kitam žaidėjui. Žaidimo tikslas – sukurti eilėraščio posmelį, kad pradedančiam poetui būtų lengviau (o gal sunkiau), jis jau turi tris būsimo eilėraštuko žodžius.

 

Vizija

Amžius: nuo 10 metų

Priemonės: lapas, rašiklis

Žaidėjai gauna 10 ar daugiau minučių sugalvoti kuo daugiau žodžių iš šešių raidžių. Antra, ketvirta ir šešta turi būti balsės, o pirma, trečia ir penkta – priebalsės, pvz., vizija, lydeka, panika, sąsaja, malonė, sąmonė, mečetė, gyvatė, moneta, kometa, pamoka, padala, tekėti, gotika, regėti, ropoti, kapoti, vanoti, žaloti, bijoti, senovė, genezė, gegužė, boružė, rupūžė, gegutė, besotė, pamotė, raketė, panosė, dejonė, naginė, rūbinė, pūkinė, naminė, kišenė ir pan. Laimi tas, kurio sąrašas ilgiausias.

 

Kas netinka

Amžius: įvairaus amžiaus vaikams, priklausomai nuo temos

Žaidėjai paruošia dešimt vardų, vietovardžių, daiktų, reiškinių pavadinimų ir pan. grupių. Grupę sudaro trys kaip nors susiję dalykai ir vienas „ne tos temos“, pavyzdžiui, agurkas, brokolis, salieras, avokadas (iš daržovių iškrenta vaisius avokadas). Laimi žaidėjas, per dešimt minučių išrūšiavęs daugiausia prie grupių netinkančių dalykų. Gali būti, kad kuris nors žaidėjas išskirs iš grupės kitą žodį, remdamasis kitokiu, nei jūsų sugalvotas, kriterijumi. Jeigu jis gali pagrįsti savo sprendimą – tašką reikėtų įskaityti. Pavyzdžiui: pomidoras, brokolis, agurkas, avokadas galima išskirti avokadą kaip vaisių iš daržovių arba pomidorą kaip raudoną iš kitų žalių.

 

Dvidešimt klausimų 

Amžius: įvairaus amžiaus vaikams

Vienas žaidėjas sugalvoja objektą ir pasako kitiems, ar tai gyvūnas, augalas ar daiktas. Kiti žaidėjai turi klausinėti taip, kad būtų galima atsakyti žodeliais „taip“ ir „ne“. jeigu jiems pavyksta atspėti sugalvotąžodį neuždavus 21-ojo klausimo, jie laimi, jeigu ne, nugali sugalvoto žodžio autorius ir turi teisę galvoti dar vieną žodį.

 

Užuominos

Amžius: įvairaus amžiaus vaikams

Žaidėjas sugalvoja žodį ir pasako  užuominą kitam žaidėjui. Jeigu niekas neatspėja, pasako antrą užuominą. Žaidėjas po kiekvienos užuominos gali spėti po vieną kartą. Tas, kuris pasako teisingą atsakymą, užima vedėjo vietą. Iš pradžių tos užuominos neturėtų būti labai konkrečios, vėliau vis konkretesnės, pvz., sugalvotas žodis „akiniai“, užuominos yra tokios – saulė, kojelės, dėklas, stiklas, nosis, akys, „ant nosytės atsisėdęs, o kojytės už ausų“.